Baarseninafrika.reismee.nl

Dag 30: van zonsopkomst tot zonsondergang Kruger

Dag 30 big five in Kruger Rrrrrrrooonnnnkronkbrrrrrrrrrronkbroonkkkkkkkkrrrrrrr. Een grote vrachtwagen staat lekker warm te draaien naast mijn hoofd. Ik doe een oog open en het is nog pikdonker. .???? Kwart voor 6 in de ochtend... Blijkt dat we op een groepsterreintje staan. 8 tenten met jongeren en een grote bus... Tja, die gaan elke dag om 6 uur stipt rijden. Weet je wat we doen zeg ik tegen Hester. We gaan rijden. Maken we eens een zonsopgang mee in krUger en wie weet spotten we wat leuke beestjes zo 's ochtends vroeg. We kleden ons snel aan, pakken alles op en in en terwijl iedereen nog slaapt rijden we naar de receptie voor wat diesel en koffie.... En wat voor een zonsopgang..... Echt prachtig! Zie de foto! Al snel na de uitgang worden we tot stilstand gemaand door een tegemoetkomer. Lions, à k away from here on THE left Side..... Dat horen we graag... We rijden door maar komen nog niets tegen. Zijn zeker ff aan het dutten in het hoge gras. Maar even later is het raak. Twee joekels van leeuwen komen vanuit het hoge gras aanlopen. Blik op oneindig en zo steken ze de weg over... Wauw, onze monden staan open...we kijken ze vol bewondering na terwijl ze aan de andere kant van de weg rustig van ons weglopen. We rijden verder en even later ligt er een afgekloven waterbok. (gedetermineerd volgens onze gids want je hebt Alden horens om op af te gaan hahaha) onze oorspronkelijke route zijn we al weer kwijt en voor we het weten zijn we onderweg naar lower sabie in plaats van tshokwane. Geeft niks want het landschap is prachtig en de weg grotendeels verhard. Je denkt dan dat je minder wild ziet maar niets is minder waar. Misschien in het hoogseizoen maar het is nu erg rustig overal. Onderweg komen we een Marshall eagle tegen die in een boom zijn prooi aan het opeten is... Awaanzinnig. Wat een vogelshow... We spotten onderweg trouwens de nodige vogels in alle maten en kleuren. Het levert prachtige pics op... Zelfs een secretaressevogel volgens Lisa hahaha. Naast de afgekloven schedel van de waterbok komen we ook nog een behoorlijk afgeleefd been van een gnoe tegen. Fraai gezicht hoor. En even later een dode leeuw. Tja, ook die gaan dood. Al zal het een stuk minder gewelddadig geweest zijn... Net voor lower sabie komen we nog twee leeuwen tegen. Vrouwen ditmaal. Ze liggen lekker een metertje of 25 van de weg af te zonnen. Levert niet zo'n mooi foto op als eerder maar dat mag de pret niet drukken. In sabie zelf parkeren we aan een meertje waar we van alles bij elkaar zien. Uiteraard veel nijlpaarden in en rond het water, krokodillen van formaat metertje of 3 à 4, kudde impala's, watervogels en grote zwijnen. Wat is dit ook weer ontzettend gaaf. Er is te veel om te zien en te beschrijven. We maken een prachtige foto van een een soort reiger met veel kleur die net een vis verschalkt. Op 3 meter van de camper! De foto's zijn ongelooflijk mooi! In lower sabie rijden we naar de shop en het restaurant voor een lekker ontbijtje. Zuidafrika is in rouw, ze spelen de 4 nations cup tegen nieuw Zeeland en krijgen behoorlijk klop. Hahaha, het is live wegens het tijdsverschil en om 10 uur 's ochtends zit iedereen al aan het bier. Enfin, hebben wij lekker plek in de zon met een geweldig uitzicht. Hier raken we aan de praat met Nederlanders en we wisselen tips en trucs uit. We doen wat inkopen en gaan vervolgens snel weer onderweg want we hebben een behoorlijke omweg gemaakt en moeten nog wel even voor we op de plek van bestemming zijn. We steken de rivier over en rijden weer naar het noorden. Enorme vlaktes zijn een welkome afwisseling van de dichte struiken waar we eerder in reden. Wat een diversiteit. We zitten nu bijna in Mozambique. Door de open vlakte komen we enorme kuddes beesten tegen. Buffels, zebra 's , allerlei soorten herten als gnoe, impala en meer van de springers en apen natuurlijk. Hele groepen bij elkaar die de weg oversteken. Levert een prachtig gezicht op en foto's natuurlijk. Bij tshokwane weer even wat eten en plassen. Een lekkere kuduwors.... Onderweg naar Satara veranderd het landschap nog weinig. Enorme vlaktes. We maken op een hoog uitzichtpunt nog wat mooie foto's. En verder met spotten. Olifanten in alle soorten en maten. Groepjes bij elkaar in het water. We staan er naar toe gericht in het gras op een meter of 20. Dit kan je uren volhouden. Wat een gaaf schouwspel. Als we zo doorgaan komen we nooit in maroela.... En dan.... Stoooooooooooop. Ik vol in de remmen. Ik zie een Leopard.... Echt daar. Kijk dan daar.... Hester is niet meer te houden en ik haast me vol in de achteruit. Jajajajajajajajaja daaaaaaaaar. En nu ziet iedereen hem. Rechts van de weg zit een echte Leopard. Hij loopt eerst om een bosje heen maar steekt vervolgens voor onze camper de weg over. We zijn allemaal helemaal door het dolle. Plotseling zie ik uit mijn ooghoek dat er nog een kleintje aankomt. Die wil ook oversteken maar er komt om mij heen een auto op volle snelheid aan. Ik zwaai heftig met mijn arm om hem te stoppen en het kleintje duikt op de grond. Hij loopt een stukje verder en steekt dan ook de weg over. Waaaaaaaat dit is toch echt niet meer normaal. Leopard wordt beschouwd als een van de moeilijkste te spotten dieren en wij kunnen op ons gemak kijken en foto 's maken. De grote wachtte namelijk op het kleintje tot die ook over kon steken. Hester heeft DE foto gemaakt van onze vakantie, dat kan ik jullie zeggen.....! We kunnen ons geluk niet op en Hester is ontroerd met tranen in de ogen rijden we door. Via Satara rijden we naar orpen waar onze campsite maroela ligt. We spotten nog steeds van alles. Meer Leopard maar dan in de verte, olifanten, giraffen, hertjes groot en klein, jakhalzen, witte neushoorn! Gnoes en ga zo maar weer door.... Pffffff wat is dit allemaal ontzettend overweldigend gaaaaaaaaf. Na een kleine 12 uur sturen en genieten staan we op de camping. Prachtig klein en midden in de Bush. Klein hekje eromheen dus vanavond spotten maar weer..... Foto's kijken en filmpjes kijken levert weer veel oh en aaaah op! Ik ga nog even rustig genieten van mijn vuurtje waar ik wat vlees en eieren op heb gebakken. En dan slapen. Welverdiende rust. Enne oh ja. Volgens Michelle moet ik nog wel even melden dat je na een paar uur turen opeens allemaal dieren ziet die er niet zijn. Kijk een olifant blijkt een rots, kijk een leeuw blijkt een impala, kijk nog een leeuw blijkt een zwijn te zijn en kijk een giraffe is een kale boom. Het levert hilarische momenten op... En we zullen niet zeggen wie de koning van de fantasie is want dan wordt Hester boos hahahaha...

Reacties

Reacties

Linda

Wow....kan ik vast een afspraak met jullie maken om alle foto's te kijken? Of moet ik dan minimaal een week komen? :-)

Veel plezier verder.

pa en ma

Gaaf zeg zoveel te zien !! als de kleinkinderen er weer zijn , kunnen we dagje dierentuin wel overslaan ,dat is de niks bij !!!wat fantasie betreft hoop ik tegen die tijd weer normaal , anders zien ze hun opa en oma voor .... aan ???? genieten nog verder.

rick eddy en bianca

hoi lisa en michelle. hebben jullie al olifanten gezien???? ik heb een vraag, waarom durft een olifant niet op de computer????

om dat hij bang is voor de muis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

groetjes rick, eddy en bianca

Bianca, Eddy en Rick

En Hyena's hebben jullie die ook gezien? Dat vond ik van die vieze beesten, maar ook heel indrukwekkend. Ik heb ze toen met veel jongen gezien. Wat ik me nog zo goed kon herinneren is die weëeige lucht van de ingewanden en al het bloed als de leeuwinnen een prooi gedood hebben. En dan mag de leeuw als eerste eten, met zijn manen helemaal vol met bloed en zijn dikke volgevreten buik.

Wij zijn inmiddels in ons kasteeltje aangekomen en hebben hier een goede internetverbinding. Dus ik hoop snel met jullie te skypen. Wij zijn net terug van een heerlijk maaltijdje.

Dikke kus van ons en nog veel plezier

Tessa

Ongelofelijk gaaf om dit te lezen, laat staan om het mee te maken! Geniet ervan en van elkaar en maak jullie netvlies rijker met deze beelden en ervaringen! Liefs, Tes

Pieter

Mooie verhalen uit Zuid-Afrika! Ik heb het gebruik als input voor een top-3: http://www.reisbetaalbaar.nl/reisverslagen-zuid-afrika/. Veel plezier nog!

Hugo en Emmy

Ha BaarsenuitAfrika,

wij vonden het heel erg leuk om iedere dag even naar jullie blog te kijken om al jullie avonturen te lezen. Het is een uniek document geworden waarvan je nog heel lang plezier zult hebben. Zeker als het wordt versierd met mooie foto's ;-) Daar zijn we natuurlijk nog wel benieuwd naar.

Liefs van Hugo en Emmy

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!