Baarseninafrika.reismee.nl

Dag 33... Staking en ander ongemak op de panoramaroute naar Lydenburg

Dag 33, Panorama route naar Lydenburg Om half negen vanmorgen weg gereden vanaf de camping, opweg naar resort Laske Nakke in Lydenburg. De route van vandaag stond al een tijdje vast. Want er loopt een geweldige panorama route door het gebergte. Het uitzicht is dan ook weer geweldig en alweer raken Ron en ik niet uit gekeken. Het landschap veranderd van uitgestrekte weide en boomgaarden naar rotsig gebergte met hier tussen prachtige laag vlaktes. Tussendoor rijden we diverse malen langs uitzichtspunten, helaas zijn er een aantal van deze punten afgesloten. De Afrikaanse werknemers zijn in staking gegaan. Ze willen 15% meer salaris met terugwerkende kracht vanaf 1 april. Dit was ze al beloofd maar ze hebben het nog niet. Moet je in Nederland eens doen..... En net als in Nederland regelmatig gebeurt, wordt er ook hier gestaakt. De wegen naar de uitzichtspunten zijn afgesloten. Voor ons jammer, maar ook heel begrijpelijk. Ook hier in Zuid Afrika is er regelmatig behoorlijk wat onrust mbt de regelgeving en de regering.Alles draait om de arme zwarte kiezer.... Er wordt ze voor de verkiezingen gouden bergen beloofd en natuurlijk blijkt al snel dat het niet kan allemaal. Gratis huis, gratis electra en stromend water, 250 rand per maand per kind en ga zo maar door. Dit gaat ten koste van het geld dat de blanke mensen aan belasting betalen en dan met name de kleine ondernemers die door alle maatregelen net het hoofd boven water kunnen houden.... En dit gaat nog tientallen jaren duren want de arme zwarte kiezer is veruit in de meerderheid en die gaat echt geen blanke regering kiezen.... En zo heb je een situatie die verre van rooskleurig is... De arme zwarte kiezer waar alles om draait en die wordt gestimuleerd om niets te doen en vooral veel kinderen op de wereld te zetten. Zo lijkt apartheid verdwenen maar sluimert er nog veel onrust. Niemand wil terug naar de situatie van apartheid, ook de meeste blanken niet maar zo gaat het ook niet..... Overigens zie je in de meeste situaties de blanken aan de zwarten uitleggen wat er moet gebeuren.... En als de blanke weg is zie je de zwarte eerst eens rustig zijn mobieltje checken, ff leunen of zitten, wat eten en drinken.... En na een uurtje wordt er eens wat gewerkt. Kom je langs een stalletje langs de weg.... Vaak eerst eens even iemand wakker maken... Maar goed... Er zijn heel veel zwarte mensen die verschrikkelijk hard werken en ik moet zeggen dat ik er zelden tegen kom die niet vriendelijk en behulpzaam is.... Uitgezonderd de verkopers in toeristische gebieden of de verveelde verkoper in een plaatselijke winkel. Maar waar heb je dat niet op deze wereld. Maar gelukkig ook een geweldige waterval gezien en een aantal keer kunnen genieten van prachtig uitzicht. Tevens nog een oude kanon uit 1850 bekeken, uit de laatste oorlog tussen de boeren en de Britten. Dit kanon kan wel 9 km ver schieten. koffie gehaald in de koffieshop en nog wat kleine souvenirsl Gékocht.... Onderweg diverse malen gestopt. Effe shoppen, kijken, koffie drinken en lunchen. De meiden hebben alle drie een mooie armband gekocht, Ron lekkere nootjes en ik twee kadootjes voor m'n neefje en toekomstige wereldburger. In Lydenburg zijn we ook even het centrum ingegaan voor het kopen van 2 nieuwe koffers. Aangezien we nogal veel hebben gekocht en we de heenweg te veel bagage in 1 tas hadden, zullen we het nu wat beter verdelen! 2 koffers kosten wel 400 rand na wat afdingen (40 euro). Vervolgens nog even een extra tochtje door een township (ja, inderdaad weer een verkeerde afslag) maar ook in zo'n Town ship raak je nooit uitgekeken. Zeker om kwart over vijf als iedereen op weg is naar huis! Even de weg gevraagd en na een klein kwartiertje aangekomen bij Laske Nakke. De camping is weer erg leeg, dus plek genoeg en privé toiletgebouw. We hebben geen zin meer om te koken dus maar weer eens ergens een plaatselijke ondernemer blij maken. We rijden een parkeerterrein op met 'jocks stables'. Er zitten twee restaurants met licensed pubs. Mmmm dat beloofd wat. Op het parkeerterrein staan allemaal pick ups en ik zeg al tegen Hester dat het wel lijkt op zijn Amerikaanse redneck plek. Zuipen, veel lawaai muziek en topless bediening..... Laten we maar naar binnen gaan zeg ik nog. Een rondje langs de 2 restaurants annex pubs leert dat het ongeveer zo er aan toe gaat behalve dan de topless bediening. Dus ik zeg laten we maar weer gaan en iets anders opzoeken..... Op dit moment zitten we bij Steak Ranches spur ' à taste for life ' en hebben we heerlijk spare ribs gegeten en eten Kiki en Vigo nu een clownstoetje, terwijl Michelle, Lisa en ik wachten op onze toetjes met vooral chocola! Gelukkig zijn we allemaal geen snoepers en , ja en wat, geen idee maar er wordt heel hard mmmmmmm geroepen nu het toetje is gearriveerd. Dat belooft wat, vooral dat ik het nakijken heb.... Jij mag meeeten wordt er eerst gezegd tot het erg lekker blijkt te zijn.. Maar goed, het is aan mij ook niet besteed. Uh, Lisa stopt een hap in mij. Mond en het is inderdaad lekker. Overigens waren mijn ribs helemaal niet lekker. Ik heb halverwege mijn bord terug gegeven en na veel excuses een nieuw bord gekregen. Ze waren wel een beetje ok maar niet te vergelijken met de ribs die we elders hebben gegeten zoals in Umkomaas of wat we in Nederland gewend zijn bij bartolemeus....maar goed, wel een grote speelplaats met trampolines en dergelijke.. Spur is een mc Donalds keten met ribs and wings en geheel op kinderen gericht. Of we een family Card willen.... Nee we zij. Geen locale en vliegen donderdag terug. Ja maar je kunt overal ter wereld terecht met je Card bij spur. Mmmm ik heb nog nooit gehoord van spur mevrouw.... Ze kijkt ons aan of we van mars komen. Hoe is het toch mogelijk... Nou wat mij betreft mag er best een spur in de buurt komen. Eens wat anders dan de gebruikelijke mc Donalds, burgerking die je hier overigens nauwelijks tegen komt. Mc Donalds sporadisch en burger king helemaal niet. Wel de wimpy.... Wel eens een burger bij wimpy gegeten? Zou ik ook niet aanraden. Klefheid ten top en de burger is Van kwaliteit Aldi helemaal onder uit het vriesvak.... Brrrrrr. Of misschien kwam het omdat het pas 10 uur in de ochtend was en ik een onbedwingbare behoefte had om het uit te proberen. Ik neem het zekere voor het onzekere.... Gelukkig zijn er meer dan geweldige alternatieven. Je kunt hier vlees eten van prima kwaliteit. T bone, Rump steak , sirloin, lamb chops en zo meer voor bedragen tussen de 6 en 9 euro..... En dan nog behoorlijke stukken vlees... Maar het allerlekkerste stukje vlees was de anderhalve kilo rumpsteak op mijn eigen braai..... Tjonge wat was dat lekker.... Erwin, dat gaan we thuis eens herhalen. Gaan we braaien met hout in plaats van gas of briketten en kopen we een mooi stuk vlees... Erwin is overigens mijn buurman.... We hebben 's avonds nog even pekelt klaverjas gespeeld. Lisa en Hester hebben nipt gewonnen en ik en Michelle zijn sjagerijnig.... Wij kunnen niet tegen ons verlies en Lisa laat geen moment onbenut om ons te irriteren en het verlies in te peperen.... Onze wraak zal zoet zijn.... Midden in de nacht wordt vigo weer wakker van de kou. Kom maar tussen ons inliggen zegt Hester. Ggrrrrrrmpppfffffffff. Twee uur later val ik weer onrustig in slaap. Lekker hoor. Het is hier inderdaad koud. We zitten ook nog behoorlijk hoog denk ik en tussen de bergen. Dan krijg je dat.... Enfin, nog maar 1 nachtje te gaan en dan vliegen we terug. Ik blijf hier met alle plezier nog een poosje maar dan bouw ik wel een waterbedje in de camper....

Reacties

Reacties

Ron...

Vergeet ik toch helemaal te vertellen dat we een rugby shirt hebben gescoord. Officieel shirt van het nationale team van zuid Afrika. Ik had al tegen Hester gezegd dat ik er graag een wilde kopen. Vind ik echt een mooi aandenken.. Immers rugby is hier sport nummer 1 en net zo populair als bij ons voetbal. Het team wordt de springbokken genoemd en dat log staat ook op het shirt. Ik had al verschillende winkels afgelopen maar nog niet gevonden. Tot we Lydenburg weer uitrijden... Langs de weg worden ze gewoon verkocht uit de tas.... Ik wijs ernaar en zeg tegen Hester kijk daar hangen ze... Nou dat had de verkoper ook gezien en die kwam ons Hardy loens achterna. Het blijken de officiele shirts en ik koop mij een mooi exemplaar en natuurlijk een voor vigo... Dat wou ik nog wel even kwijt. Sprinbokshirt gescoord..... En overigens oom nog een ander mooi shirt maar dat terzijde. En dit kleinood werd aangeschaft in graskop.... Waar we ook hebben geluncht en hebben geschaakt tijdens het wachten....

Sax en Gisela

Hallo,

Met een kopje thee op de bank lezen we jullie verhaal. Wat klinkt het toch allemaal heerlijk en de nieuwe wereldburger bedankt alvast voor het cadeautje. Neefje stinkt een beetje, dus die krijgt zo een schone broek. Geniet nog even van alles daar, want het zit er nu inderdaad bijna op. Is ook wel gezellig, hoor, als jullie hier weer zijn.

Tot vrijdag!

Eric en sabine

Hallo familie,

vanuit spakenburg hebben we jullie blog gevolgd, heel leuk om te lezen. Jullie aanstaande huis is zo goed als leeg, heel gek om te zien.
Zaterdag poetsen, woensdag nog de laatste spakenburgse dag, we houden dan uitverkoop voor het huis en dan is het toch echt tijd om er afstand van te doen.
Hele goede terug reis en tot spoedig!
Groet Eric en Sabine

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!