Baarseninafrika.reismee.nl

Dag 32, Warmmmm water

Dag32warmmmmmmmmmwater We rijen naar Swadini we zwemen de eerste 2uur zwemen we in warmwater. even later waren we in een dieren opvang waar een nueshoorn Die pas 4maanden en zijn moeder was dood geschooten een wil den stinkdier En nog wat beesten xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxONS 6en DOORKIKI., En zo verlaten we Kruger park, snik.... Het was echt geweldig maar we moeten weer verder. Een korte rit via orpen Gate richting hoedspruit. We rijden weer drakensbergen in naar blyde River canyon. Swadini forever resort. Eindelijk eens een verwarmd zwembad dus. En verwarmd is een understatement. Een graadje of 35 dus whirlpool waardig. Kiki en vigo zijn er niet meer uit te slaan en het is lekker weer met zonnetje dus ook de rest vermaakt zich uitstekend in de zon. Voor de eerste keer eens languit op je handdoek wegdommelen. Maar natuurlijk niet voor lang. Voor ik het weet wordt ik het zwembad in gegooid door vigo. Hester en Michelle maken een wandeling langs de rivier met Hippo's en krokodillen. Als het wat lang duurt voor ze terug komen bestellen we alvast een hamburgerlunch. Michelle en Hester komen lachend terug. Hester is onderuit gegaan in de rivier en is behoorlijk nat. Gelukkig zijn telefoon en Flip droog gebleven maar helaas geen foto's. Na de lunch spoeden we ons naar soholowohe waar een sanctuary is voor dieren. Hier worden dieren opgevangen die gewond zijn geraakt door strikken, vergiftiging en ander soort ellende. Ook veel dieren die door mensen als huisdier worden gehouden en waar uiteindelijk blijkt dat zo'n dier volwassen wordt en dan niet meer zo leuk is.... Schrijnende verhalen maar ook mooie dingen die de verzorgers daar doen. Er wordt ons inzicht gegeven in de problematiek in zuid Afrika. Daar waar 95% in 1850 beschikbaar was voor dieren is dat nu nog maar 22% in heel Afrika. Dieren kunnen niet meer migreren van het ene gebied naar het andere. De olifanten legden vroeger tochten van zuid naar Noor Afrika af die 12 jaar duurden en weer terug. Dat gaat nu natuurlijk niet meer. En een prachtig verhaal over gieren en de samenwerking die zij hebben met de andere dieren. Mensen hebben alles verstoord.... Maar dat wisten we al een poosje. Nu is er het probleem dat alleen in parken er nog ruimte is voor dieren. Maar die parken zitten vol. Als er een nieuw dier wordt uitgezet moet er ruimte zijn voor territorium en dat is er niet met alle gevolgen van dien. Ze vechten elkaar dan letterlijk de tent uit. Kortom, dit is een serieus probleem. En de boeren met grote hectaren land. Zij willen liever geen luipaarden of leeuwen op hun land. Zij hebben vaak een dure buffel voor de fok aangeschaft en willen niet het risico lopen dat die door een leeuw of luipaard of cheetah wordt verorberd. Daarom schieten ze deze dieren af. En dan de gieren, die worden massaal vergiftigd door lokale bevolking. Als je de hersenen van deze vogels naar de plaatselijk witchdoctor brengt wordt er een brousse tje van gemaakt en kan je in de toekomst kijken. Zo zijn tijdens het wk voetbal enorm veel beesten vermoord omdat iedereen wilde voorspellen wie zou winnen. Triest allemaal maar wel logisch als je in deze cultuur bent opgegroeid. Wij laten onze kinderen ook immers in de kerstman en Sinterklaas geloven.... Zo hebben we veel geleerd en komen we ook weer een beetje terug op aarde na het aanschouwen van alle wilde beesten in de parken... Relativeren kan geen kwaad en het is goed om te weten dat er ook in hier Afrika een keerzijde is en dat het beschermen van met uitsterven bedreigde dieren een complex geheel is. Maar genoten hebben we wel. Cheetah aaien en een jonge witte neushoorn die met iedereen op de foto wil. Een troep wilde honden... In Kruger zijn er nog maar 2 troepen en dus nooit te zien... Hyena's, jachtluipaarden en cheeta 's, leeuwen en stinkdieren. En het mooie is dat er van alle uithoeken van de wereld hier jonge dokters in opleiding naar toe komen om te leren en te helpen . Misschien wat voor Lisa ? Zo komen we na twee uur terug op de campsite waar nog even gezwommen wordt en van een goede fles wijn wordt genoten... Michelle en lisa kunnen nog even internetten. Het lukt niet om te skypen want er is geen draadloos netwerk beschikbaar. Dan een hapje eten in het restaurant waar we nog een praatje maken met een vader en twee zoons die voor de 8 ste keer in zuid Afrika zijn. Nu zijn ze twee weken in Kruger geweest.. Prachtig toch... Klaverjassen na een fles wijn is een uitdaging. We hadden afgesproken dat Lisa en ik niet meer samen mochten spelen omdat we de laatste keren steeds wonnen. Dus ik nu met Michelle Hester en Lisa ingemaakt. Hahaha dat zal ze leren... Nog even genieten van de sterrenhemel en dan lekker slapen. Morgen de panorama route langs blyde River canyon. Een mooie route met enorm fraaie watervallen en uitkijkpunten. We zullen morgen laten weten hoe hetwas.

pa en ma

Tjonge wij weten jullie veel over de dierenwereld ,en zo wij ook !! vandaag fijne dag weer eens heel wat anders watervallen !! wij zijn benieuwd ?? liefs ons