Baarseninafrika.reismee.nl

Dag 23, game reservaat Hluhluwe

Dag 23 Hluhluwe game reservaat, een traantje weg pikken... Kiki: Kiki heeft een mooi gedicht het gaat zo We zijn in zuid Afrika oh wat hebben een lol. Ook al zitten we in de camper, wat voor avonturen we beleven, dieren die zien we wel! Ook nu is er weer een olifant mankeerde de weg En we moesten langs die olifant xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxONS. 6 Kiki Al 23 dagen reizen we door Afrika en beleven we bijna dagelijks de meest indrukwekkende en bijzondere avonturen. Maar vandaag is wel weer 1 van die dagen die eruit springt. Ik stond vanmiddag in de deur opening van de camper, met lekkere muziek op, kijkent naar de zo zonsondergang en rijdend door een geweldig game reservaat, ondertussen hoorde ik Ron, Michelle en Lisa gezellig kletsen en lachen voor in de camper en waren Kiki en Vigo heerlijk aan het spelen achter in. Ik voelde me zo rijk en vrij. De wind in m'n haren en oneindig ver de wereld in kunnen kijken en ondertussen vlakbij in de camper een geweldig gezin. Ik zou willen dat ik iedereen het gevoel wat ik vanmiddag had zou kunnen laten voelen! Lieve familie, vrienden en al de andere mensen die dit lezen; leef je leven en geniet van al het moois wat je gegeven is. Misschien toepasselijk: De stand van de wind kun je niet veranderen, maar die van je zeilen wel! Ik zal jullie een stukje meenemen het game reservaat in. Vanmorgen om negen uur stonden Ron en ik bij de receptie om het reservaat in te gaan. Dit gaat niet zomaar hoor; inchecken, leeftijd van de kinderen, ID, wildcard, soort autom kleur auto, heeft u een geweer bij u? Uiteindelijk krijgen we toestemming kopen we twee route kaarten met hierop dieren die in dit reservaat voorkomen en rijden het reservaat binnen. We realiseren ons al snel dat het zo groot is dat we onmogelijk alles kunnen doen op 1 dag. We rijden net de eerste weg en en er staat een grote giraf verstopt achter de bomen, wauw! Foto, film en iedereen kijken! Stukje verder loopt er een zwarte aap over de weg. Nog maar eens een bochtje om en een aantal herten en duikers steken over! Er rijden een aantal game drive wagens rond en we zien 1 wagen vlak bij een olifant staan. Wij er op af...... Het is niet 1 olifant maar een hele kudde olifanten. Grote dikke olifanten, kleine olifanten en hele kleine olifanten lopen in een optocht van zo'n 20 beesten langs de weg. De grote olifanten omringen de kleintjes en als er niet wordt geluisterd wordt de groep door 1 van de moeders weer bij elkaar getoeterd. Echt heel gaaf en indrukwekkend om te zien. We rijden een stukje verder en moeten draaien en dezelfde weg terug, ook de jeep is gedraaid en rijd voor ons. Maar wat blijkt opper olifant is achter gebleven en staat half op de weg ons boos aan te kijken. Normaal denk je dan nog, ik zit veilig in de camper, maar deze opper olifant was net wat hoger dan de camper en echt mega!!! Opperhoofd had ook geen zin om ook maar 1 stap te wijken en ging echt midden op de weg staan. De jeep vol mensen reed angstig achteruit, dus oom wij met de camper achteruit. Alleen konden we geen kant meer op. Ruim 20 minuten hebben we stil gestaan omdat mega olifant op de weg bleef staan. Na 20 minuten draaide de olifant zich naar ons toe en kwam op ons aflopen. Ahhhh.... Weer een stuk achteruit rijden, maar ondertussen waren er al een aantal auto's achter ons komen te staan dus we konden niet meer veel. Oeps, toch wel een klein beetje zweten! Want hij was wel echt groot en zak met 1 duwtje zo de camper op z'n kant gooien. Vlak voor ons en de jeep ging de olifant schuin in de bosjes staan. Steeds een klein stapje maar voren. Na nog eens een kwartier stond de olifant geheel in de bosjes. De jeep scheurde er hard langs en im denk dat zij net als wij opgelucht waren dat het allemaal goed voor hun was afgelopen. Slik, maar wij stonden er nog en konden er niet zo hard langs rijden met zo'n mega camper. We moesten het er toch op wagen en met veel gas reden wij ook hard langs de olifant. Deze was er niet van gediend en draaide boos z'n kop naar ons om. Zo'n mega kop, met eraan een groot lijf op nog geen twee meter afstand was wel een beetje eng en Lisa en im zaten met rode wangen voor in de auto! Oefff... Goed afgelopen! Vol goede moed reden we enthousiast verder. Maar niet voor lang, want een grote groep buffels had zich op de weg verzameld en besloten dat we maar weer even moesten wachten. Zucht! Wel tijd om prachtige foto's en films te maken! Na de lekkere lunch in een Lodge midden in het park met speeltuin voor de kids, besloten we de andere route nog te rijden. Na eerst een saai stuk, riep Michelle; daar een giraffe! Ron gelijk op z'n rem! Nee pap, pas over 2 heuvels en een stuk of 3 bochten! Maar ze had niets te veel gezegd, 4 prachtige giraffen waarvan 1 kleintje stonden langs de kant van de weg! Zo gaaf en zeker om ze gewoon in de vrije natuur te zien! Dan denk je, nou dat was het voor vandaag! Zo veel gezien! Maar nee hoor, weer een stuk verder sta ik dus in de deuropening en zie twee grote lijven in de bosjes. STOP!!!! Ron weer op z'n rem........ Stukje naar achter, nee toch beetje naar voren.... Ja daar! We spotten achter in de struiken twee grote neushoorns. Bijna niet te zien, maar Vigo al lang blij! We maken voor de zekerheid een paar onduidelijke foto's, wie weet komen we ze niet meer tegen. Maar niets is minder waar! Nog geen 200 meter verder op 2 grote dikke, vette neushoorns op de weg. Ze besluiten een stuk voor ons uit te wandelen, zodat wij prachtig kunnen filmen! Wat zijn die beesten toch aardig! Uiteindelijk komen we een hele familie neushoorns tegen en Vigo is helemaal in z'n nopjes. We maken geweldige video en foto opnames. Het einde van de dag komt in zicht, we rijden richting de uitgang over een geweldige weg zo'n half uur. Ik geniet in de deuropening van lekkere muziek en een prachtig uitzicht! Wanneer ook nog de zonsondergang in zicht komt en de lucht en het landschap de mooiste kleuren aannemen, slik ik toch wel even een traan weg! Wat is dit een beleving om mee te mogen maken! Zo gaaf......... Weer op de camping eten we in het kleine restaurant samen met nog een aantal overige gasten een heerlijk drie gangen menu bereid door de eigenaar. Door een water probleem kunnen we niet douche, dus beginnen we allemaal een beetje te stinken en zijn zeker Kiki en Vigo behoorlijk vies, door al het rode zand wat hier overal op de grond ligt. Maar morgen rijden we als het goed naar Sodwana Bay en duiken we de zee in om onszelf even op te frissen!

Cornelia

Lieve Luitjes,

Wat is het geweldig om jullie met deze prachtige verhalen te kunnen volgen. Het lijkt allemaal heel spannend met al die wilde dieren en ook zo dicht bij. Wij krijgen van het lezen gewoon ook zin om een reis te boeken naar Zuid-Afrika. Het zal er nog wel eens van komen. Eerst maar eens 4 dagen zeilen op de Friese Meren, ook leuk toch?

Warme (hoewel, het is hier 14 graden met regen en windkracht 8) groeten
Cornelia en Koert

Pa en Ma

Lieve Schatten ,

Inderdaad wat een beleving voor jullie om dit te mogen meemaken! hebben pa en ik al vaak tegen elkaar gezegd ook voor onze kleinkids hoe zullen ze straks weer hier gewoon bij opa en oma zijn ? fijn om om weer mee te kunnen lezen nu wij ook thuis van vakantie zijn , al wisten we via sms dat goed met jullie ging ! voor ons ook wennen thuis hebben het koud net herfst hier brrr liefs ons

Hugo en Emmy

Zo hee, wat een bloedstollende verhalen! Olifanten, neushoorns, haaien, busbabies... Iedereen overschrijdt de eigen grenzen door deze ervaringen en daar kan een mensenkind behoorlijk van groeien. Vooral wanneer al die pracht en dat geluk goed tot je doordringen, zoals bij Hester in de deuropening. Wij zijn benieuwd naar de mooie en spannende foto's.

MA

TIP TOEN WIJ PAS IN KENIA OOK OP SAFARI WAREN MAAR DAN MET ERVAREN GIDS BELEMMERDE GR OLIFANT OOK DE WEG, KWAM OP AUTO AF WERD HELEMAAL DONKER BRR TOEN ZETTEN HIJ DIE SCHUIN NAAR ACHTER EN TOETERDE HARD OLIFANT SCHROK EN GING ERVANDOOR !!VOOR VLG KEER WEET IK NIET OF JE DE DEZE TIP MOET GEBRUIKEN HOOR RON ,HIJ KOMT VAN JE SCHOONMOEDER HE !! EN IK WIL JULLIE GRAAG OVER 2 WEKEN OMHELZEN KUNNEN .

Gisela en Joost

Oh, wat een heerlijke verhalen en wat een mooie belevenissen. Wij denken hier gelijk weer terug aan onze reis door Kenia.
Zo benieuwd naar de foto's en film straks.

Geniet!

Dikke knuffel, Gisela en Joost en een natte kus van Sax

Opa Ben

geweldig allemaal groetjes aan mijn kleinkinderen.