Baarseninafrika.reismee.nl

Dag 20: Haaiii!

Dag 20 haaaaaaai Om 7 uur hijsen we ons weer in onze pakken. Setjes opbouwen, koffie drinken en alles aan boord. Iedereen staat stijf van de adrenaline. Vigo: ik vind het niet zo verstandig dat jullie met haaien gaan duiken. Kiki: is dat niet gevaarlijk. Nee joh, we komen weer veilig terug, slik. Kiki en vigo blijven op de duikbasis maar gaan wel mee ons wegbrengen naar het strand. We nemen daar afscheid..... Zie ik iedereen een beetje slikken? De rit erheen duurt iets langer en er staan meer golven dan de dag ervoor. Bumpy... Maar wel weer supergaaf... Op de site gekomen wordt een hele procedure gevolgd. Er wordt alvast een lekker soepje in zee gegooid om wat. Visjes te lokken.... We zien de haaien al om ons heen zwemmen. Wow dat is echt gaaf maar nu moet je er nog in.... Help. Heee Lisa, klaarmaken joh, we gaan snorkelen.... Waaaaaat maar zie je al die haaien dan niet? Geen probleem joh. We hebben een professionele crew aan boord.... Hahaha . Om alles vast te leggen is er een professionele onderwaterfotograaf mee. Hij heeft ook voor nat. Geografic gefilmd! Hij neemt het witte bekkie van lisa alvast op de plaat... Maar Lisa laat zich niet kennen en valt samen met de divemaster achterover. Net niet op een haai zeg maar. Ik heb haar gezicht niet meer gezien.... Dat moet wel gaaf zijn... Ondertussen wordt er een ton met dooie vis onder de boot vastgemaakt en een stang met twee boeien als een soort houvast voor ons. Op onze vraag waarom dat nodig is... Tja in de zomer komen er veel Russen en die moeten we aan de stang vastbinden anders zijn ze all over THE place. Ze drinken alleen maar en luisteren nergens naar. Zo brengen ze zichzelf en de crew in gevaar. Ach, voor ons is het ook wel lekker. We vallen erin en gaan op een meter of 9 aan de stang hangen. Wat een schouwspel. 20-25 haaien en een enorme baars die zich lekker laat aaien en een enorme school vissen krioelt rond de ton met dooie vis. De fotograaf legt alles vast. Er wordt vis rondgestrooid en de haaien happen toe. Ze zijn overal dus ook achter ons. Maar, we hebben geen moment het gevoel dat het gevaarlijk is of niet onder controle. Er zijn 4 begeleiders mee en een fotograaf die alles precies in de gaten houden en zelf continue bij de ton dooie vissen in het rond strooien. Ik kan me bedwingen maar wat zou ik graag eens willen ruilen.... Michelle en Hester hebben het ook prima naar de zin. Het lijkt wel een aquarium waar we inzitten. Alles vastgelegd in een ongetwijfeld mooie video.... Na 50 minuten heeft Michelle 50 bar en gaat ze naar boven. Na een uur worden ook ik en Hester naar boven gesommeerd al hadden we best nog even willen blijven... Zo, als dat niet een geweldig strakke coole ervaring is.... Maar zegt bryan. Nog even voor good luck.... We kijken elkaar aan. Ja hoor prima. Hij gooit nog wat dooie vis over de rand en de haaien verdringen zich om de boot. Zo, en nu kan je ze aaien... Alleen niet je handen in het water steken.... En zo hebben we nog een 10 minuten haaien geaaid voor good luck.... Kiki en vigo zijn blij dat we weer heel huids terug zijn en hebben zich prima vermaakt op de duikbasis. We gaan weer eens eten in het meer dan voortreffelijke restaurantje voor we naar de volgende bestemming vertrekken. Ik hang mijn Jack in de zon omdat het op de heenweg zeiknat was geworden en je raad het al... Op de volgende bestemming kom ik erachter dat het is blijven hangen. Ik niet blij, so much for good luck.... We rijden veel te laat naar de volgende bestemming St. Lucia in THE wetlands. Het laatste stuk binnendoor in het donker. Dat is weer eens een fraaie ervaring. Mijn hemel... We komen in St. Lucia en zoeken de camping die ergens in het park moet liggen. Ojee. Het park sluit om 6 uur en het is half 7. Dan maar een andere camping buiten het park zoeken. Drie keer links en vijf keer rechts sir zegt de Ranger.... Enfin, we vinden het en mogen een plekje uitzoeken. Sugar leaf campsite... Zo, een boterhammetje, klaverjassen, colaatje rum en maffen na een van de meest enerverende dagen in zuid Afrika.....