Baarseninafrika.reismee.nl

Dag 19: Duiken!!!!!!!

Dag 19 duuuuuiiiiiiiiikkkkkkken Woehaaaaaa. Het is 6 uur en we moeten eruit. Niet echt mijn ding zeg maar en ook niet van Michelle geloof ik. Ik krijg visioenen van malapascua in de Filipijnen, 4 dagen midden in de nacht opstaan om voshaaien te spotten. Maar goed, ik mag eindelijk na 3 weken weer eens in het water plonsen tussen de haaien dus je zal mij verder niet horen. Om 7 uur stipt staan we op de duikbasis. Het is eigenlijk net Scuba academie. De gebruikelijke bewegingen van spullen passen, setje opbouwen, koffie drinken en de boot gereed maken. De boot is een stoere rib met 2x 85 pk outboard waarbij de schipper voorop staat. Setjes netjes opgebouwd in het midden. Beetje Scuba 1 waarbij wij op de zijkanten zitten. Daar houdt vervolgens elke vergelijking op hahaha. De boot achter de 4x4 en zo rijden we naar het strand. Eigenlijk een lagune omdat we van daaruit de branding door moeten. Mmmmm dat is een hele toer. Voor we het strand op rijden laten ze de banden half leeg lopen voor wat grip in het zand. Op de terugweg lucht erin met de persluchtfles..... Op het strand geen sliphelling dus keihard achteruit en een noodstop.... Zo glijdt de boot het water in. Allemaal erin en door de branding. Please put your life jackets on, feet in THE straps and hold on tight! De schipper laveert met precisie en behendigheid door de branding. Wow dat is weer kicken. Vigo is helemaal in zijn element als we over golven van een metertje of 3 vliegen... Als we door de branding zijn gaan de jackets uit en krijgen we een plastic overjas tegen water en kou. En dat is nodig ook. Dat is nog eens wat anders dan met de Scuba 1 naar eiland 9. Een kwartiertje later liggen we bij aliwol shoal. Een van de mooiste bestemmingen divewise in de wereld. We krijgen een uitgebreide briefing van bryan en we besluiten dat Hester en ik de eerste duik maken bij 'reggies Cave' nee, reggie is niet de plaatselijke piraat. Met reggies wordt bedoeld ragged tooth shark. Jawel, een grot vol haaien en wij gaan ze bekijken. Lisa, Kiki en vigo gaan snorkelen met een divemaster. Vooral vigo in een wetsuit is een komisch gezicht.... Maar hij kan niet wachten. Lisa kan eindelijk laten zien dat ze haar snorkel diploma heeft en Kiki, ja Kiki ligt er al in voor je het weet. Plons, achterover op het teken van de schipper. Dat is iets dat we vaker hebben gedaan dus dat levert geen probleem op. Verzamelen en achter de divemaster aan. Hij neemt een boei mee zodat de schipper weet waar we blijven. De stroming is aanzienlijk door de ondiepte van de shoal. Je wordt alle kanten opgeslingerd en het duurt even voor je door hebt wanneer je moet vinnen en wanneer niet. Maar als jet door hebt is het heerlijk. Hester daalt rustig af met de tweede divemaster en ik heb de eerste haaien al in het oog. Man wat is dat gaaf. Samen met Hester zwemmen we naar de Cave en zwemmen tussen een stuk of 10 haaien. De kleinste anderhalf en de grootste twee meter. Dat is kicken! We volgen de divemaster met zijn boei en vinden twee tanden. Zo, die gaan mee! We zwemmen verder en komen nog een joekel van een baars tegen en verschillende slakjes. Helaas geen loep meegenomen annet. Maar ze zijn erg mooi. Na een uur hebben we het behoorlijk koud in onze 5 mil. Wetsuit. Het zijn ook niet meer de nieuwste dus al aardig dun. Water is 21 graden en dus heeeeeeel koud zonder mijn dry suit.... Safety stop en plop we komen weer netjes bij de boot. Lood af, set uit en weer aan boord. De grijns is voorlopig niet meer van de gezichten. Ojee. Kiki en vigo hebben het ook koud maar heerlijk gesnorkeld. Michelle zit ziek te wezen in een hoekje en Lisa zit tegen kotsen aan. Tja, de boot deint behoorlijk en dan heb je last van zeeziekte... We besluiten maar weer snel aan de volgende duik te beginnen. Het is de beurt aan Michelle. Haar eerste echte duik... Ze zit er niet mee, liever het water in dan op de boot blijven. Een klein uurtje surface time is ook voldoende. Gemiddelde diepte van de eerste duik was 12 meter dus no worries. Samen met Michelle mijn tweede duik. Ik ben nog niet echt opgewarmd maar tkennet. Samen met Michelle plons ik er in. Netjes wordt er afgedaald en ook zij moet even wennen aan de stroming en de surge. Maar ze heeft het zo door en arm in arm maken we een prachtige duik. Mooie koralen, veel vis, Lion fish, grote baarzen, Nemo, slakjes, frogfish, het kan niet op. Het zicht is wederom erg goed met een meter of 15. Niet verkeerd... Waaaat, we zitten plotseling naast een school dolfijnen! We stuiteren door het water, wat een geweldig gezicht... We duiken met stalen 12 liters dus we kunnen het uur bijna vol maken. Die meid kan echt wel duiken en is volkomen op haar gemak. Ik krijg het warm, trots ben ik op haar. De opstijging gaat gecontroleerd en we maken keurig een safety stop van drie minuten. Er duiken nog twee mensen mee waarvan er plotseling een boven ligt. Divemaster en buddy zoeken.... En ik wijzen naar boven. Lekker buddy contact... Dat gaat Michelle niet gebeuren... Goed gedaan Edwin en Marion! Weer boven gekomen gaat het weer Op volle snelheid naar het strand. O ja, weer je life jacket aan en alles vasthouden. We laveren door de branding op volle snelheid richting strand. Net als je denkt dat we stoppen nog wat meer gas en zo blazen we met volle snelheid het strand op. Okee, zo kan het ook. Gelukkig hebben ze het meer gedaan en kunnen we veilig van boord. Hahaha ik zie de Scuba 1 al zo de haven inkomen. Ik hoor Cees al denken. Maar ron, zo ram jij toch ook altijd de haven in hahaha. Zo, dat was eerrrruuuug okee. We haken de boot weer aan een rijden terug naar de duikbasis. We bedanken iedereen voor de geweldige ervaring en vooral voor de mogelijkheid om met het hele gezin het water op te gaan om te duiken en te snorkelen. Super service en begeleiding voor iedereen. Bryan vertelt over de fantastische ervaring om te duiken tussen 20 haaien en scholen vis tijdens het live bait duiken...... Naah, das toch niks voor ons. Hester krijgt het gebrek bij de gedachte alleen al.... Maarre ik heb er eigenlijk wel een beetje zin in. Tja zegt Hester, misschien een leuk verjaardagskado voor Michelle. Net 16 geworden, dan heb je wel wat te melden zeg maar...... Bryan begint al te glunderen. Laten we eerst wat gaan eten en dan zien we wel..... Je snapt dat we steeds enthousiaster werden. Nou ja, ik dan. Michelle en Hester moesten even wennen aan het idee. Komop. Laten we eens gek doen... We doen het gewoon! Ik ren terug en bryan zegt tussen neus en lippen door dat snorkelen ook kan. Lisa trekt wit weg. Ik zeg mooi, dan kan jij ook mee lies hahahaha. Maar lies cool als ze is... Prima hoor, lijkt me leuk. We blijven naast de duikschool overnachten, hoeven we niet zo vroeg uit de veren en de camping was toch niet zo okee. Douches en wc bleven voor ons open en we mochten gebruik maken van het terras aan zee. Enig idee hoe dat is savonds? Nou, wij wel. Enorm gaaf. Life is good and exciting. Morgen duiken tussen de haaien. Blacktips ocean Style (drie meter) tigershark en dusky's.......