Baarseninafrika.reismee.nl

Dag 17; wandelen en paardrijden

Dag 17, 4 uur wandelen en paardrijden in Drakensberg Vanmorgen hebben we eerst allemaal lekker uitgeslapen. De kou viel gelukkig mee. Rond half tien lekker buiten in het zonnetje ontbeten. Vigo loopt tegenwoordig de hele dag met een bal in het rond. (ron en ik noemen hem al een kleine Lars zoontje van Miranda, die ook altijd voetbalt, zo leuk!) Dus na het ontbijt moesten we gelijk weer voetballen. Rond elf uur zijn we de bergen in gegaan samen met onze 'ranger' Ludgi. Na ongeveer een kwartier de berg op klimmen en iedereen ging 'zuchten', wees hij de plek aan waar we heen zouden gaan. Dit was echt nog heel ver omhoog, maar de kids hielden de moed erin en stapte moedig door naar boven. Het uitzicht was prachtig en het weer heerlijk warm, we moesten zelfs behoorlijk smeren! Na een korte pauze een vrij steile weg naar boven. Het gras en de overige beplanting was zo hoog dat Vigo er helemaal in verdween. Gelukkig is papa sterk en op zijn nek ging het een stuk beter. De overige kids bleven moedig doorstappen. Na ruim 2 uur klimmen en klauteren kwamen we bij een soort overkapping onder een grote rots. Ludgi vertelde dat op deze plek de Zoulous leefde totdat het land werd over genomen door de blanke, die van het gebied een reservaat hebben gemaakt en de Zoulous hebben verjaagd. Ludgi is zelf ook een Zoulou. Er waren op de wanden van de rots dieren getekend. Deze dieren zijn getekend met het bloed van het dier dat geslacht is, ze tekende het dier op de rots om vergeving te vragen voor het slachten van het dier. Ook was er een plek wat als kachel en keuken fungeerde. Hier lag een grote steen, een soort schaal, waarin de kruiden en medicijnen werden bereid van producten uit de natuur. Toen ze werden verjaagd hebben ze de schaal door het midden gebroken, zodat niemand deze meer gebruik kon.. De Zoulous leefden niet het hele jaar op deze plek, ze trokken per seizoen met de dieren mee naar de plek waar de dieren op dat moment waren, omdat daar het meeste voedsel was. Aangezien zij afhankelijk waren van de dieren, waren ze genoodzaakt de dieren achterna te gaan. Na het bezoek aan deze grot, hebben we geluncht op een mooie plek op de berg. We hadden broodjes en beleg mee naar boven genomen. Heel bijzonder om de hele dag niemand tegen de komen, we waren echt helemaal alleen op de berg. Na de lunch weer naar beneden gewandeld en ondertussen wat leuke bal en zing spelletjes gedaan. We zij trots op al de kinderen die echt zonder mopperen toch ruim 4 uur mee hebben gewandeld op niet de meest eenvoudige wandel paden. Weer terug bij de camper zijn we gelijk vertrokken naar de manege, want we wilde graag nog paardrijden. Bij de manege aangekomen was het eigenlijk niet meer mogelijk om te rijden, aangezien ze om 4 uur dicht zouden gaan en het was half 4. Maar Ludgi, daar ook bekend, deed een goed woordje en eigenlijk konden ze het geld van 6 mensen tegelijk ook goed gebruiken. Er werd voer in de bakken gedaan en de paarden werden naar de manege toe gefloten. 8 paarden werden gezadeld. Aangezien er 1 gids was en Ludgi ook meeging, twijfelde ik toch even en vroeg voor de zekerheid dat Vigo toch wel bij mij voorop zou gaan. Maar nee dat was niet de bedoeling, Vigo kreeg een eigen paard. Vigo helemaal trots, maar ik vond het toch wel erg spannend. Als eerste werd m'n kleine ventje op dat grote paard gezet... Slik! Maar Vigo zat helemaal trots op z'n paard en het was zeker geen klein paardje. Nadat iedereen ter paard was zijn we ruim een uur wezen rijden in een prachtig natuurgebied. Michelle had d'r paard 'Dutjes' aardig onder controle en ook d'r snot neuzen vielen mee! Lisa d'r paard Christmas was soms een beetje eigenwijs en viel nog wel eens een ander paard aan. Kiki d'r paard Mahai, moet wel dopjes in z'n oren hebben gehad, want Kiki bleef gillen dat hij niet wilde luisteren! Vigo z'n paard Socks was een schatje en zelfs in draf bleef Vigo lachen, totdat hij een keer niet goed zat, toen raakte Vigo een beetje in paniek, maar hield zich goed vast! Ron z'n paard Relax, was ook heel relaxed en Ron kon er al de kanten mee op! Taxi was duidelijk de baas en iedereen bleef netjes achter mij en Taxi, wel lastig, want zo nieuwsgierig als ik ben wil ik graag alles zien, maar zo gauw ik met Taxi uit de richting ging werd ik door de rest achtervolgd, dus er zat niets anders op dan voorop te blijven en te genieten van het moment en het uitzicht! Het was fantastisch en alweer een hele beleving voor ons en de kids. Weer terug bij de camper; douche, in bad en pasta eten! Het was een heerlijke maar ook vermoeiende dag!

miranda

hoi allemaal, wat geweldig die verhalen en dat onze Lars er nog in voor komt. Vigo moet zich maar gauw aanmelden bij IJsselmeervogels. ( HI HI) Lars loopt hier in Spanje ook de hele dag te voetballen als we niet op het strand of zwembad zitten. Geniet er nog lekker van. Liefs van de Rebergentjes xxx

Mirjam / Africa feeling

Beste Familie Baars,
Fijn om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben in het mooie Zuid-Afrika en dat alles goed gaat met de camper en de campings. Heel veel plezier nog het tweede deel van jullie reis en ik hoor graag de rest van de verhalen als jullie weer terug zijn. Hartelijke groet, Mirjam Bruinvelds/ Africa Feeling

Bianca

Wat een ongelofelijke waaghalzen zijn jullie. De ene dag bij de Dolfijnen duiken/snorkelen en de andere dag bij de Haaien het water in plonsen. En dat er dan nog een naamgenoot rondzwemt is ook wel heel grappig. Is dat geen familie toevallig? :)
Voor jullie wel een hele gave belevenis! Maar ik ben heel blij, dat jullie weer heelhuids uit het water zijn.
Dikke kus, mama

Gisela en Joost

Wat klinkt het toch allemaal heerlijk en wel heel stoer van Vigo, hoor, helemaal alleen op zo'n knol. Dat doet ome Joost hem liever niet na ;-))

Roberto

Dag Ron, ik heb goed nieuws voor je, maar niet geschikt voor forum. hoe krijg ik het bij je?

r.trouwborst@boogaardass.nl

Yvette, Linde en Maud

Hallo allemaal!

Het gaat nog steeds heel erg goed met Boris! Hij heeft wel een keer met zijn neus in de prullenbak gezeten en er van alles uitgehaald, maar gelukkig heeft ie er niets aan overgehouden ... Hij is heel lief, speelt veel met ons en als hij los over het veld rent, gaat hij helemaal los! Kortom, jullie genieten, maar Boris ook hoor!

Groetjes!