Baarseninafrika.reismee.nl

Addo National Elephant Park!

Vanmorgen op tijd opgestaan en op weg naar Addo Elephant National Park. Gelukkig maar een kwartiertje rijden dus om half negen rijden we het reservaat al binnen. We besluiten vandaag eerst met de camper het park in te gaan. We nemen de route kaart mee en installeren ons allemaal voor de ramen. Al snel kwamen we een Common Duiker tegen, vervolgens Red Hartebeest en een grote schildpad. Bij de water drink plaats de camper met z'n kont naar achter geparkeerd en al de gordijnen open om goed de dieren te kunnen bekijken tijdens het ontbijt. Na het ontbijt besluit ik (Hester) het erop te wagen om voor het eerst te gaan rijden in de camper. De grote ben ik met Ron z'n pick up wel gewend, maar het links rijden en het inschatten waar de camper ophoud is even wennen, maar in dit prachtige reservaat gelukkig niet zoveel tegenliggers ;) Verder op weg spotten we nog; Burchells zebra's Black Backed Jackall Ostrich (struisvogel) Blue Crane Red billed Oxpecker Warthog ( wildzwijn) Bush Buck Bok Makierie Buffalo Eland Kudu Cape Grysbok Flight less Dung Beetle Black Headed Heron Greater Double Collared Sunbird Leopard Tortoise Wanneer jullie nieuwsgierig zijn hoe ze eruit zien, kun je ze op internet opzoeken of wachten op onze foto's. We hebben ook een makkelijke kaart gekregen met foto's en beschrijving van de dieren in dit reservaat. Erg leuk voor de kinderen om al de dieren aan te kruisen. Michelle is ook druk bezig haar boekje in te vullen met dieren dat ze heeft gekregen. Erg leuke weetjes staan erin, zoals dat vrouwtjes bavianen twee billen hebben en mannentjes maar 1, dat was voor ons nieuw, maar nu weten we wel of we een mannentjes of vrouwtje zien! Op dit moment houden we op Zuurkop lookout point even koffie pauze in de camper en Ron die boven in de camper was gaan liggen om dieren te spotten doet een heerlijk middag dutje.... Ik ben me aan het afvragen hoe ik uit deze positie schuin op een berg, zo meteen weer veilig onder aan de berg kom, maar we gaan zo weer op pad, want Vigo is niet tevreden als hij geen neushoorns heeft gezien! Michelle, Lisa, Kiki en ik willen wel graag dat een leeuw voor onze camper springt en met z'n klauwen tegen het raam aan gaat staan of een groep leeuwen die tegelijk een bommetje doen in het water, lijkt ons ook een goede optie! Wat er echt allemaal vanmiddag nog gaat gebeuren, zal ik jullie vanavond over vertellen! Ondertussen is het kwart voor negen en liggen Kiki en Vigo net in bed. Lekker gedoucht zitten we in een iets te warme caravan (verwarming op de hoogste stand) dat kan zolang ron nog niet binnen is, lekker lui te worden! Vanmiddag hebben we nog een grote groep olifanten groot en klein, een olifant die de weg blokkeerde, een egel, eekhoorn en heel veel reuze zwijnen en herten gezien! Ron is uiteindelijk de berg afgereden, met Kiki achter het stuur..... Michelle was onze gids en later op de middag heeft Vigo de taak van Kiki over genomen en Lisa die van Michelle. Ondertussen heb ik in de deuropening genoten van een geweldige tocht door het reservaat. Net voor sluitingstijd reden we aan de andere kant het reservaat weer uit. Over een zandsteen pad moesten we langs het reservaat terug rijden. Aangezien het erg donker begon te worden, we nog wel even konden genieten van de zonsondergang, we de enige automobilisten waren en langs heel veel Townships reden en de mensen rustig op de weg liepen, sliepen of een vuurtje stookte was het een behoorlijke opgave om hier te rijden. Met zweet in Ron z'n handen en diepe zucht kwamen we uiteindelijk na zo'n 40 minuten weer op een normale weg. Heel grappig was dat Ron en ik dit dus echt wel als spannend ervaarde, terwijl Michelle heerlijk in slaap viel, Kiki een boekje aan het lezen was en Lisa en Vigo samen een spelletje op de iPod speelde. Zij hadden het heel niet door en waren moe van deze dag in de natuur! Weer veilig op de camping, snel de braai aangezet en salade gemaakt. Wat een leuke dag, met al weer veel nieuwe indrukken en ervaringen! De komende twee dagen moeten we zo'n 850 km rijden, dus zullen vooral worden doorgebracht in de camper! Maar er staan ons vast nog vele nieuwe avonturen te wachten in freestate (andere provincie) Tot dusver veel liefs uit South Africa!

Ron

En dan vergeet je nog de enorme stofwolken in en rond de Townships. Het was al donker en er reden grote schol bussen vol met arbeiders de Townships in. Elk bedrijf rijdt vanaf de fabriek de arbeiders terug naar de Townships. Gruwelijke stofwolken in het donker, niet weten waar je precies bent. Ik zag mezelf al ongwild overnachten in een hutje . Of in het donker met behulp van Afrikanen een band verwisselen..... Op die onverharde wegen ben je blij dat de hele hut niet uit elkaar rammelt.... Leuk avontuur dus en je braai is extra lekker

Linda

Beetje avontuur, Ron :-)
Wij kwamen per ongeluk IN één van die bussen terecht...op weg naar een township. Gelukkig waren de mensen in de bus zo aardig om ons dat te vertellen en ons af te zetten op een kruispunt in de middle of nowhere. Konden we verder liften.