Baarseninafrika.reismee.nl

Dag 3 en 4

Dag 3en4 Twee dagen op de camping in kommetjie. Op zondag gaan we een rondrit maken naar cape point en kaap de goede hoop. Via scarborough steken we over naar de andere kant van het schiereiland en rijden we table mountain national park in. We hadden afgesproken een wild Card family te kopen bij de ingang maar dat kan alleen in het visitor centre en dan moet je eerst een kaartje kopen... No refund sir... Ok. Zuid Afrikaanse humor denk ik. Over een vlak stuk een prachtige regenboog waarvan een mooie foto wordt gemaakt. We rijden helemaal door naar cape point en klimmen het laatste stuk naar boven. Waaaaauw, wat een uitzicht. Even rechts zien we de befaamde kaap de goede hoop. Grappige naam voor een kale rots. We lunchen vroeg en rijden naar het visitor centre. Wild kaart kopen om alle parken in zuid Afrika in te kunnen. Tja, we are offline sir... Gelukkig gaat het kopen wel en we krijgen een Card number dat we kunnen gebruiken. Als we problemen krijgen mogen we haar bellen. LOL. We rijden het park weer uit naar Simons Town via de kustlijn van false bay. Even ten zuiden ligt boulders beach. Penguins spotten.... We hebben samen met een hele hoop anderen gezocht maar geen penguin te vinden. Ze hebben wel humor die zuid Afrikanen. Dan maar verder langs de kust naar fish hoek. Een prachtig vissersplaatsje. Daarvandaan steken we weer over naar de Atlantische kant naar noordhoek. Daar begint een van de mooiste stukken kustwegen ter wereld aldus de zuidafrikaanse reisgids. Niets teveel gezegd. We rijden om chapman's peak, dit prachtige stuk tolweg. Als we bij het tolhuisje komen blijkt dat we niet hoger mogen zijn dan 2,70 meter... Mmmm, ik heb 3 meter nodig. We worden aan alle kanten opgemeten om te beoordelen of het gaat lukken. De breedte gaat wel en de hoogte is geen probleem man. Het plafond is veeeeeel hoger dan de camper. Nee ik hoef niet op de aanbevolen 2,70 te letten en neee ik hoef me geen zorgen te maken. Met zweet in de bilnaad dan toch maar verder... Gelukkig heeftie gelijk en komen we veilig om chapman's peak heen in hout bay. Hout bay is een grote haven inclusief dubieuze buurt met piepkleine huisjes en straatjes. Nog geen township maar wel typisch waar zwarte zuidafrikanen hutje mutje bij elkaar wonen. Fijn dat Hester ons dat graag wil laten zien.... Op een gegeven moment kunnen we niet verder dus we mochten het zelfs 2 keer zien... We vatten het plan op om de post die ons is meegegeven door Esther naar haar zuidafrikaanse vrienden te brengen. Ergens in pinelands, een buitenwijk van Kaapstad. Hester zoekt het op de kaart en zowaar, het staat erop. Even bellen of ze thuis zijn... Ja hoor, geen probleem, kom maar dan kan je bij ons op de oprit staan. Of we het weten te vinden... Ja hoor zegt Hester stoer.. Je zult het niet geloven maar we komen met vereende kracht behoorlijk dicht in de buurt. Na 2x vragen staat angus te zwaaien over de schutting. We worden hartelijk ontvangen door Angus, Marianne, Lara en Eric. Angus is zuidafrikaan uit Johannesburg en Marianne is een echte Hollandse uit Kerkrade. Marianne is een vriendin van Esther, de moeder van Noor die bij Kiki in de klas zit. We worden onthaald op een fantastische lambstew met brood en salade. Errug lekker. Kiki en vigo vermaken zich uitstekend met Lara en Eric. Slaaaapen.... De volgende morgen vertrekken we na de koffie naar water front. We zitten al lekker dichtbij en we kunnen makkelijk aan het water parkeren. En waarbgaan we nu heen? We worden meegenomen door een alleraardigste bewaker dwars door een negen sterren hotel naar de andere kant waar de haven is. We worden enigszins vreemd aangekeken maar iedereen knikt vriendelijk dus het zal wel goed zijn. In de haven worden we gelijk aangeschoten. Helicopter flight sir? Jajajajaja dat wil ik wel. 1/2 uurtje over het schiereiland vliegen lijkt me een strak plan. En ik ben niet de enige die er zo over denkt. Maar, Robben island is eigenlijk ook een must. Wat gaan we doen? Samen besluiten we Robben island de voorkeur geniet maar dat we nog wel een helicopter vlucht gaan maken de komende weken. We boeken Robben island voor morgenochtend 9 uur.... En dan michelle en vigo... Samen zijn ze op een stenen trapje aan het dollen en Michelle gaat zwaar doornhaar enkel en valt voorover bovenop vigo. Aaaauuuw. Michelle huilen, vigo huilen en ron naar de camper om paracetamol te halen. Vigo is al snel ok maar Michelle heeft veel pijn. Gelukkig heeft ze haar Bergschoenen aan. Goed strak dichtgekoopt en doorgaan. Gelukkig kan ze op eigen kracht verder en we besluiten weer terug naar kommetjie te gaan. Eerst nog een datacard gescoord voor de iPad en de prepaid opgeladen die we kregen van Marianne. Je kan hier nl geen simcard kopen vanwege de enorme fraude die er wordt gepleegd. Op de terugweg rijden we de tafelberg op. Helaas geen kabelbaan omhoog omdat het veel te hard waait. Understatement.... De camper waait bijna de berg af met ons erbij. Als we naar beneden rijden ziet ron een drempeltje over het hoofd. We worden gelanceerd en Michelle die toevallig achterin is gaan zitten komt een halve meter los van de bank. Het probleem is dat ze boven haar hoofd geen halve meter ruimte heeft.... Aaaauuw voor de tweede keer. Weer huilen en een enorme buil. Ik voel me schuldig. Wil je nog een paracetamolletje slik! We komen zonder verdere kleerscheuren in kommetjie en hebben nog wat boodschappen gedaan in de pick&pay. Iedereen naar het strand voor de zonsondergang en ron mag koken. Spaghetti... Ik mag verslag maken en de meiden spelen carcasonne. We hebben het naar ons zin en michelle? Beetje stijve enkel en een dikke buil maar het gaat gelukkig weer ok. Slapen.... Morgenochtend vroeg op naar Kaapstad, waterfront en robben island..