Baarseninafrika.reismee.nl

Dag 27, Top dag in Swaziland

Dag 27, Top dag in Swaziland Wat een heerlijke dag vandaag in Swaziland en wat een geweldig land. Voor iedereen die het nog niet weet, Swaziland is een klein koninkrijk in Zuid Afrika, dus een eigen land. In dit koninkrijk hebben de blanke mensen nooit de macht gehad en zijn er dus ook geen invloeden. Er wonen hier ook geen blanke mensen. Alles in Swaziland gaat een stuk simpeler dan in Zuid Afrika. Er is veel armoede maar mensen dansen veel en zien er gelukkig uit. Kinderen zwaaien enthousiast als je langs komt rijden en iedereen is heel vriendelijk. In het reservaat heerst een rustige en gemoedelijke sfeer. Er leven in het reservaat, wat vroeger een boerenland was allerlei soorten wild, maar niet van de big 5, dus er staat geen hek om de camping. De herten, bokken, zwijnen en overige beesten lopen dan ook gewoon op de camping 's soms staat er plotseling 1 achter je! De camping bestaat uit een receptie met daar achter een heel sfeervol gebouwd restaurant omringt door de natuur. Je kunt buiten op het terras eten of binnen en de ruimte grenst met grote ramen aan een prachtig meer, waar dan weer wel krokodillen in leven! De lampjes op tafel zijn petroleum lampjes en buiten branden overal vuurtjes. Ook is er achter de keuken een groot kampvuur, waar het 'wild' voor die avond in het restaurant wordt bereid. Met een varken zijn ze gemiddeld 7 uur bezig, om het juist te bereiden. Wat heb je hiervoor nodig: een groot kampvuur, een emmer met marinade, een zelf geknutselde spit een varken en goede Zulu kok! Het ziet er verrukkelijk uit! Verder zijn er overal bijen huisjes ( in de vorm van een bijen korf), in deze huisjes kun je overnachten. Verder allemaal braai plaatsen en veel natuur. Daar achter zijn een aantal camping plaatsen, waar we naast een andere camper staan. En een geweldig uitzicht hebben over het park en de beesten. Dat je ongeveer 5 minuten moet lopen naar de douche en/of toilet nemen we dan ook graag voor lief! Vanmorgen hebben we uit geslapen en daarna buiten ontbeten. Achteraf was buiten ontbijten een beetje positief gedacht, want we waaide vanmorgen zowat uit ons eigen jas, laat staan dan de kartonnen borden op tafel bleven liggen.... Na het ontbijt hebben Kiki en Vigo gelijk contact gezocht met de kinderen uit de andere camper. Twee jongens van 8 en 9 en een meisje van 6 jaar! Al snel hadden ze het plan opgepakt om hout te sprokkelen voor een groot kampvuur vanmiddag. Echt overal kwam hout vandaan en binnen een klein half uurtje hadden ze al een grote stapel verzameld. Na de avonturen van gister, hadden we gister al besloten dat het beter was dat we vandaag niet met onze eigen camper het park zouden bekijken, maar een Game Drive zouden boeken. Aan bet eind van de morgen was het zover en na ons allemaal erg warm te hebben aangekleed, ivm de kou en de wind, stapten we in de 8 persoons jeep, voor een rondleiding door het reservaat. De gids was erg aardig en vertelde over de dieren die we tegenkwamen en de omgeving. We hebben veel geleerd; bijvoorbeeld dat krokodillen alleen in de zomer eten en maar maximaal 6 meter uit het water gaan om voedsel te zoeken. Dat nijlpaarden niet zwemmen maar lopen over de bodem van het water en om de 6 minuten naar boven moeten om adem te halen en dat een kleine nijlpaard om de rug van moeder wordt gezet als moeder het water in gaat en zo langer boven blijft en eerder boven is. Een baby nijlpaard kan gemiddeld 3 minuten onder blijven. Toch leven nijlpaarden het liefst in het water en komen ze hier alleen in de winter (dus deze periode) het water uit om warm te worden in de zon, ivm de kou van het water. In de zomer blijven ze de hele dag in het water omdat anders hun huid gaat barsten. S' Nachts kunnen ze rustig 10 km van het water weggaan opzoek naar eten. Nijlpaarden blijken de meest gevaarlijke dieren te zijn, omdat zij de meeste mensen doden. Als ik er dan over nadenk dat onze camper hemelsbreed misschien 500 meter van het water waar de nijlpaarden leven vandaan staat, vraag ik me af of het echt wel zo veilig is op dit park, maar ach als jullie dit lezen zijn We Swaziland al uit en hebben we het dus overleefd, want hier in Swaziland hebben we geen bereik en kan ik dit verhaal niet op het blog plaatsen. Weer een zorg minder voor een aantal van jullie. Na de zeer geslaagde game drive, lekker koffie / thee / warme choco gedronken in het restaurant en een hapje gegeten. Vervolgens terug naar de camping en konden we het kampvuur niet langer uitstellen. Kiki en Vigo bleven erover praten. Gelukkig is Ron ondertussen expert geworden in het maken van vuurtjes, dus binne een klein kwartiertje was er een groot kampvuur, op veilige manier gemaakt voor onze camper. De hele middag zijn al de kinderen ( dus ook de kinderen van de buren) bezig geweest met hout sprokkelen, nog meer hout sprokkelen en grote stronken boomstam die aan de andere kant van het park lagen naar ons toe tr rollen als stoelen. Wat een plezier! Dat we nu eindelijk in een park zitten waar je ook mag wandelen ( op eigen risico) leek mij wel een spannende beleving en ik besloot dan ook om een stuk het park in te lopen. Michelle durfde het ook aan en samen hebben we lekker een stuk gelopen in de prachtige natuur. We hebben ontdekt dat er rare wc huisjes gemaakt van riet in het park staan met plastic wc's erin. Tevens zijn we bij de waterval met warm waterpoel geweest en hebben we diverse dieren gezien! Een avontuur opzich, maar wel heel gezellig! Het viel ons wel op dat we helemaal niemand zijn tegen gekomen..... Of durft de rest het niet aan of zijn wij gewoon waaghalzen, ach, ook hier zijn we zonder kleerscheuren doorheen gekomen! Aan het eind van de middag met de buurtjes onder het genot van een heerlijke Zuid Afrikaanse likeur gepraat over al onze belevingen in Zuid Afrika. Het leuke is dat zij net hebben gedaan wat wij nog moeten doen en hun een stuk gaan doen van wat wij net hebben gedaan! Dus tips en weetjes genoteerd om niets over te slaan ;) Na voor de kinderen op ons kampvuur nog worstjes te hebben geroosterd was het feest compleet! Zo gaaf, echt unieke ervaring! Vervolgens nog op de door de kinderen zelf gerolde boomstronken in het donker rondom het kampvuur gegeten, gezongen en geklets. Zo romantisch en idyllisch! Het einde van een heerlijke dag in de natuur van Swaziland! Oh nee nog niet het einde: Michelle en ik gaan Lisa en Ron nog even verslaan vanavond! Kus en liefs van ons